Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 6 februari, 2012

Jag startar veckan med lite Phil Lynott och Thin lizzy och den här rullar förbi…

Minns inte om jag påpekat det för Dig tidigare men efter en 15 sekunder så går det inte som på räls för Scott Gorham direkt. Kolla Phils blick bakåt mot Scott. Typ, vad gööör Du?

Trots detta, och kanske just därför, den obestridde gitarrhjälten alla kategorier…

Read Full Post »

Fan vad jag blir less. Var och varannan kommentar både här och där dryper av avundsjuka och fan om det inte är ren okunskap blandat med ren illvilja och det sura faktum att Luleå Hockey hittat ett vinnande spel. Hockeymördare säger man. Men hallå.

Förklara…!!!

Jag köper inte det där med tråkig hockey, köttmur och defensivt spel. Hur kommer det sig att Luleå i så fall  vinner match efter match och får andra lag att spela efter deras pipa? (Trots att domarens pipa ibland låter annorlunda) Hur kommer det sig att tex Skellefteå till stora delar tagit efter Luleås spel? AIK…? Färjestad säger sig anpassa spelet mot Luleå. Linköping Likaså…

Jag ser ingen köttmur. Jag ser inget tråkigt spel. Det är skitjobbigt när chanserna inte trillar in och det HAR verkligen gått troll i målskyttet. Men tråkig hockey pga det? Nej. Luleå forecheckar med 2 man, ibland 3 och när det verkligen blir kul och nerv i det hela går man på med 4. Inget planerat men man fyller på och hjälper varandra i alla moment och går någon bort sig så är det någon annan där. Man jobbar hem med hela laget. Alla tar sitt ansvar, framförallt defensivt där man snabbt vill erövra puck och det genom att forechecka hårt även i egen zon. Vad är det för tråkigt med det?

Man har alltid någon mellan puck och eget mål. Man har ögonen på puckföraren och vet så gott som alltid var dom andra spelarna är. När man vinner puck ställer man om oerhört snabbt, kontrar och hade det inte varit för trollet hade 102 mål varit betydligt fler, synsättet ett annat och jag hade kanske inte skrivit detta inlägg. Antal klara målchanser vinner Luleå lätt varenda match. Räknar ni skott på mål som målchans förstår jag er. Men det är okunskap, det är kanske tom illvilja från det förlorade lagets fans. Och jag förstår. Man förlorar, gör knappt några mål och ofta blir det förlust med ett ynka mål. Man är bitter, men tråkig hockey?

Ni som hackar, hatar och avskyr… I vad ligger det tråkiga? Vad är det för fel? Jag ser inget. Jag ser istället ett hårt arbetande LAG där alla är med och bidrar. Alla gör sin grej och lite till. Ingen ger upp och även om det är trötta hängskallar så gör man sitt, numera också i 60 minuter. Det tar tid att spela ihop ett lag och nya spelare ska in i ett nytt spelsystem osv, ja tom vi fans ska in i det. Alla har ännu inte fattat, knappt jag gör det.

Så förklara vad som är tråkigt? Kom nu inte med att Luleå gör inga mål, köttmur osv. Det håller inte. Kolla matchen mot HV, mot Linköping för att ta 2 färska exempel. Vad r tråkigt där? HV mördade effektivt spelet genom att tro sig vinna på att äga puck och lösa entré till nöjesfältet men dom bara åkte ock åkte och åkte på pisk till slut. Linköping stod väl upp mer men tröttnade på att jaga och jagas. Tråkigt på sitt sätt men vad gjorde Luleå som var tråkigt? Effektivt försvarsspel, alltid någon mellan puck och mål osv… Och så 2 mycket bra målvakter som med hjälp av det man före serien startade sa var seriens bästa backuppsättning. DÅ var det inga klagomål. Inte heller föra säsongen då man spelade på samma sätt men var nytänkande, positiva, explosiva och inte det minsta tråkiga.

Så förklara vari det tråkiga i Luleås spel ligger. Att Ditt lag förlorar? Ja det är ju tråkigt förståss…

Jag kan säga något som är tråkigt… Minus 24 grader och det snöar som fan. DET är tråkigt.

Read Full Post »